JANUAR DETOX – sådan træner og spiser jeg.. – ACIE
BOLIG - om at bygge et drømmekøkken..

JANUAR DETOX – sådan træner og spiser jeg..

JANUAR DETOX <i>- sådan træner og spiser jeg..</i>

OK – nu er vi lidt inde i januar og de værste panik-nytårsforsæt har forhåbentligt lagt sig, så nu tør jeg godt skrive lidt mere om januar-detoxen, uden at det klinger alt for hult, haha;) Når jeg skriver ‘detox’, så mener jeg det ikke så bogstaveligt, som det måske lyder. Altså – jeg ved ikke helt om jeg tror på det der med at decideret ‘afgifte’ kroppen.. Jeg ved ikke noget om det, så jeg vil ikke være påståelig – min pointe er bare, at det er ikke dét jeg mener.. Jeg er mere ude i noget med at nulstille vanerne og leve et lidt sundere, lettere, og mere aktivt liv med mindre stress og mere overskud.. Januar er lidt en frisk start for den slags – ihvertfald for mig… Og så er jeg jo også skinørd, så det er ikke helt uvæsentligt for mig, at skisæsonen nærmer sig med hastige skridt – de næste par måneder handler altså om at komme i bedre form til at kunne give den gas i alperne og om at reducere min mås til en størrelse, der igen kan passe i de skibukser jeg brugte den sæson jeg mødte Skjorten (… ahem..). Det er vel ikke for meget forlangt?;)

Jeg læste/hørte engang, at det handler om 80% kost og 20% træning… Det tror jeg på, så jeg har tænkt mig at sætte ind på begge punkter. Og ikke kun. Når man arbejder, som jeg – og sikkert også I, der læser med – gør det, så er arbejdet en væsentlig faktor. Hvordan undgår man stress og hvordan får man prioriteret sig selv, den gode kost og træningen, når deadlines hagler ned om hovedet på én? Jeg har tænkt over det – nedenfor får I mit bud.

KOST: Vi spiser egentlig meget fornuftigt på Kajen, men i December er der gået lidt for meget juleknas, morgencroissanter og sofahygge i den. Det skruer vi lige ned for;) Jeg har jo problemer med hvede, så i hverdagene undgår vi generelt den slags, men i januar skruer vi helt ned for de tætpakkede kulhydrater og skruer op for grøntsagerne og proterinerne.. Når det er sagt, så er jeg altså ikke fanatiker og tror meget på, at man ikke må forbyde sig selv noget, for så bliver man bare trodsig og spiser det alligevel og/eller sur, så igår aftes da Pix var forbi til sleepover og vi havde lovet pizza og slikskål, så var jeg 100% med, og når mine forældres Guldbryllup skal fejres imorgen er jeg også 100% med. Nogen kalder det 80/20 – jeg kalder det bare realisme.. Hvis I mangler inspiration til gode opskrifter, så har jeg en del LCHF-opskrifter i arkivet og ellers havde jeg lidt overvejet at vise ‘3 x aftensmad fra ugen der gik’ i et par uger, hvis det kunne være interessant?
MOTION: Jeg har skruet op for løbet sammen med Skjorten og det er virkelig hyggeligt at gøre det samme. Det betyder også at vi har en konkret aftale, som fx vi løber onsdag kl 17:30 og så ved jeg, at jeg har en bagkant og ikke bare kan udskyde det. Derudover har jeg meldt mig ind i Sparta – det er ikke gået igang endnu, men starter om et par uger, så jeg ved ikke så meget endnu, andet end at jeg glæder mig til at få skemalagt mit løb lidt og forhåbentlig blive presset lidt mere end, når jeg bare triller afsted selv. Jeg har lokket nogle kolleger med og jeg håber, at det er en ting vi kan gøre ‘sammen’. Det hjælper at have nogen at skulle stå til ansvar for;) Derudover holder jeg fast i reformertræningen, for at få lidt styrke ind over også.
JOB: Jeg tror det vigtigste er at sige det højt – ingen i mit team er i tvivl om hvad ‘Project skipants’ er, og flere af de andre har lignende projekter igang. Det betyder, at vi ikke lokker hinanden unødigt med kager, og der er ingen underlige blikke fra hverken kolleger eller chefer, når jeg er nødt til at gå fordi jeg har en løbedate… Nu arbejder jeg på en arbejdsplads hvor vi alle er nogenlunde jævnaldrene og primært er kvinder, og det gør det selvfølgeligt lettere at dele den slags, men man kan jo afpasse detaljegraden alt efter, hvad man synes.. Pointen er bare, at jeg tror på at det er vigtigt at sige det højt.
Har I nogle gode tips til, hvordan I griber januar-detox an?

18 kommentarer

  • […] Det er første februar, og principielt burde januar-detox (læs om den her) således være en done deal. Det har alle dage været et dårligt navn, for det […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lisbet

    Rart at høre nogle af dine tanker omkring projektet, og jeg synes også det kunne være rigtig fint med de 3 x aftensmad hver uge 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Ja tak til mad-inspiration 🙂
    Ved ikke om du har udgivet et indlæg om tidligere, men kunne være interessant at høre om dine tanker omkring LCHF.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • julie

    Jaaaaa til 3 x aftensmad fra ugen der gik – eeelsker inspiration til sund mad! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lykke

    Skal blot lige høre hvornår knappe-guiden kommer ? ( DIY sengegavlsprojekt ) :))

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Alice

    Jeg vil også rigtig gerne læse dine 3 x aftenmads-indlæg. Det er altid rart med inspiration og jeg skal da også lige have kigget på lchf-opskrifterne, du linker til 🙂
    Hvor er jakken, du har på, fra?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sophie

    Jeg vil også meget gerne læse dine 3x aftensmads indlæg.. Super god idé 🙂
    Jeg havde også tænkt at jeg i januar skulle forsøge at starte op på at være lidt sundere ovenpå december måneds udskejelser.. Jeg træner meget – året rundt, så det er mest på madfronten jeg kan forbedre mig.. Hovedmåltiderne er (stort set) altid sunde og lever op til “kostrådene”. Mit problem er mængden af chokolade mellem hovedmåltiderne. Jeg vil forsøge at finde på alternative snacks og mellemmåltider.. også må chokolade ned på et minimum og kun være i weekenderne.. well.. er ikke startet så godt ud, så jeg må se at komme i gang 🙂

    Mine mål går ikke på udseendet, men i stedet på mine sportslige præstationer. Jeg vil gerne blive stærkere i 2015.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg siger også ja til hverdagsmiddag på bloggen! Vi er selv begyndt på madplan, og bare det at vide hvad vi skal have at spise i løbet af en uge, hjælper gevaldigt – så gælder det så bare om at det vi spiser, skal gøres lidt sundere 😉
    Jeg har netop fået afsluttet min eksamen og har derfor tre ugers ferie inden praktikken kalder. Jeg håber meget at jeg i løbet af de uger kan tage mig sammen til at løbe, for jeg vil så gerne – og jeg vil også så gerne kunne passe de regnbukser jeg for nogle år siden betalte dyre domme for, men som i dag ikke ville over numsen, da jeg trodsede regnen på cykel…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kerstine

    Ville bestemt ikke være en skidt ide med 3xaftensmadsindlæg. Dem vil jeg se meget frem til! Du tager virkelig de pæneste billeder af mad der ligner en million men er dejlig nemt at gå til!

    Herhjemme er vi også gået i januar detox = altså en sundere livsstil.
    Har i det store hele et mål jeg gerne vil ramme, men da det er et stort mål der tager lang tid har jeg sat delmål og første er min nieces (hvorfor skal sådan nogen vokse så hurtigt?!) konfirmation i april.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marianne

    Kom endelig med inspiration til aftensmaden! Det ville være fedt! I sær hvis du har tips til, hvordan man karmuflerer smagen af kål – både den skarpe lidt bitre smag, men også den mere… vamle (?) smag i blomkål. Jeg øver og øver og øver, men synes simpelthen det smager så dårligt. Er i øvrigt selv fan af sådan en januar-nulstilling – også i forhold til økonomi. Det føles godt at overveje en ekstra gang, hvor man bruger sine penge 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sophie

      Hej Marianne
      Jeg så din kommentar og kan ikke lade være med at tænke: “Hvis du ikke kan lide kål, hvorfor så ikke bare spise noget andet?” Man kan jo sagtens være sund uden at spise kål. Der er så mange andre gode og også grove grøntsager.. Hvis du tvinger dig selv til at spise noget du ikke kan lide – bare fordi det er sundt – så bliver sundt lig med noget negativt, og sådan synes jeg slet ikke det behøver/bør være..

      Kh Sophie

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sara Bøge

      Hej 🙂
      Jeg kan godt følge dig. Kål er “sundt”, mættende og billigt, men jeg er virkelig også kræsen med det, og det er noget mine smagsløg har skullet vænne sig til. Derfor tænkte jeg, at jeg kan dele mine tre bedste ‘kåltips’ med dig 🙂

      1. Snit (hvid/spids/rød)kålen megafint! Den grove kål bliver hurtigt ubehagelig i munden..
      2. Steg blomkål på panden enten i små buketter eller tynde skiver. Den bliver vildt lækker og lidt nøddeagtig i smagen, mums! (DROP kogt blomkål på alle måder, den er vammel!!!)
      3. Camouflér kålsmagen i gryderetter med karry, kokosmælk og soya. Det virker!

      Kh. Sara

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marianne

      Jeg vil gerne spise kål fordi jeg synes det er noget pjat, når man ikke kan lide ting. Men derfor kan man godt gemme kålsmagen lidt som fx i gryderetter. Der smager det ganske fint! Og tak for stege-tippet! Det må jeg prøve 😀
      Der findes rigtig mange andre grøntsager også ja, men synes nemt de bliver for lette i det og ikke nætter sådan rigtigt. Rodfrugter er ikke tænkt med her. Bønner og broccoli er godt, men det er altid godt med variation. Og så er det selvfølgelig også et plus at det er super billigt, som du siger Sara :p

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det er nogle gode tip Sara!!

      Og Marianne jeg forstår dig altså godt… Kål er ikke det sjoveste i køkkenet (.. det er chokoladekage og bacon!), men man vil gerne spise det fordi det netop er sundt og billigt.. Det hele handler jo om balance:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Jeg foretrækker at kalde det nulstilling 🙂
    Her foregår det ved, at jeg søndag til torsdag spiser en kost med fokus på grønt protein og fedt, dvs. undgår sukker, stivelse, alkohol osv. Jeg holder mig til 3 måltider om dagen, evt. suppleret med en proteinshake og snacker altså ikke mellem måltiderne – heller ikke de sunde ting.
    Fredag og lørdag spiser jeg så vidt muligt på samme måde i løbet af dagen, og så er der plads til pizza, pasta eller kartofler om aftenen. Og hvis jeg har lyst til slik, chips eller vin, er det også en mulighed disse to dage (brød og kage siger mig heldigvis ikke så meget, så det har ikke rigtig været et issue).
    Jeg træner med kettlebells 3-4 gange om ugen efter Anna Bogdanovas principper, hvilket vil sige hårdt og kort. Det fungerer perfekt for mig 🙂
    Det ville være fint med nogle indlæg om aftensmadsinspiration 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lika

    God idé at vise 3 x aftensmad fra ugen der gik – det er altid hyggeligt at læse om og blive inspireret af.

    Jeg er pt. inde i en god rytme og har også været det hele december. Lever mere og mere efter alt-med-måde – det er altså lettest. Maven vokser stille og roligt og spunken kan ikke lide søde sager alt for godt, så det er i ret små mængder, at de indtages. Win-win (så jeg ikke ender som hvalen Valborg lige med det samme) og lidt usædvanligt nok. Derimod er jeg stadig ret glad for salte sager som chips og junk, så der skal jeg lige skære en anelse ned i perioder. Men det kan jeg nu sagtens og så er frugt mere lækkert end det plejer, så sørger for at få lidt af det også som snack om aftenen. Jeg har altid syntes, at det var dødssygt med frugt som snack fremfor snolder og chips medmindre det var rigtig mange forskellige slags med råcreme 🙂 men det har ændret sig, må man nok sige.

    Nå, men det jeg ville frem til er, at jeg her i det nye år vil tænke og planlægge lidt anderledes, hvad angår måltider end jeg plejer. I stedet for altid at tænke på hvad slags kød der skal være til aftensmaden og derefter af tilhør, vil jeg tænke i grønsager først og blandinger og eksperimentere lidt med dem og derefter hvad der skal være af tilbehør. Nogle gange skippes kødet og andre gange ikke. Jeg orker ikke 90´er salaten mere – der skal altså noget andet og grovere på bordet og mere spændende blandinger.
    Hidtil går det helt okay – i går stod den på en blanding af knoldselleri, grønne linser, rødløg, hvidkål, purløg, søde kartofler, alt i tern og dertil masser af limesaft og lidt rosiner. Dertil kotelet marineret i lidt olie, chili, cayenne og spidskommen. Syrligt, krydret og sødt og det var virkelig lækkert og mættende! Og så er det vigtigt for mig, at der er masser af smag, så der både er salt/syrligt, sødt og stærkt – så bliver jeg bedst mæt og veltilpas 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

BOLIG - om at bygge et drømmekøkken..