Du læser nu
Om at lægge en 2020-strategi – og om at holde arbejdsenergien i vintermørket..

Om at lægge en 2020-strategi – og om at holde arbejdsenergien i vintermørket..

Philips Hue Annonce

Jeg går og tænker meget for tiden. Sådan ‘arbejds-tænker’, hvis man kan sige det sådan. Jeg skrev for et par måneder siden en lille status ovenpå at være kommet igennem mit første år som selvstændig, hvor jeg nævnte det der med, at jeg har lært enormt meget det sidste år. Om mig selv. Om branchen. Og om at skulle sætte retningen for egen forretning, selvom man let bare kommer til at læne sig tilbage og go with the flow og mulighederne.

Det kræver mod, en klar plan og øjet på bolden, at takke nej til arbejde man ikke synes bidrager positivt til ens univers. For der er mange grænsetilfælde og mange ‘tjo, det kunne jeg måske godt. Det kunne godt fungere og blive godt’, men det skal være mere end det. Har jeg lært. Og hvis det skal være mere end det, så skal man have en strategisk retning og et virkeligt klart billede af, hvor man gerne vil hen.

Det har været den største øvelse det sidste år. Dét har været den største læring. Og jeg er ikke i mål.

Lige nu arbejder jeg på 2020-planen. Det tænker jeg I er mange, derude der vil kende. Sådan var det ihvertfald også i mit tidligere arbejdsliv – at man brugte en stor del af efteråret på at sætte retningen for det kommende år. På budgetter og strategier.

Det gør jeg også nu.

Og hvis jeg skal turde sige noget af det højt (I skal love ikke at hænge mig op på noget af det, for det er so far kun tanker, indledende møder og intet mere end det), så håber jeg at 2020 vil bringe en ny bog med sig. Der er også forsigtig snak med et produktionsselskab om et TV-format med 3 jeg holder af, både privat og professionelt. Og så er der håb, tanker og et mikroskopisk spadestik til et lille projekt, der blandt andet står på et velgørenshedsben for en sag der står mig nær. Og lidt til… Og måske når jeg i mål med det hele, måske med noget af det og måske går det hele i vasken. Who knows? Men der er ihvertfald sat en retning og søsat nogle projekter.

For mig handler det, for nu at være helt ærlig, blandt andet om at kunne skabe nye revenue streams og risiko-sprede lidt. Man skal jo ikke lægge alle æg i samme kurv, vel? Og så er der god leverage i at være mindre afhængig af annoncekroner – jeg håber og tror på, især, et opgør på brancheniveau med instagram-annonceringen, men det er en anden snak og et sidespor.

Men hov, Agurk. Er du ikke på barsel? Nårh jo. Det glemmer jeg. Nogle dage, ihvertfald. Og derfor vil jeg også dedikere et par linjer i dette indlæg om hvordan jeg alligevel får klemt noget energi ud af min deltidsbarsel – nok energi til at kunne tænke strategiske tanker og nok energi til at få noget fra hånden. Også selvom nattesøvnen er sparsom og novembermørket har sænket sig over os.

Jeg har researchet emnet og der er ca. ligeså mange forskellige råd derude, som der er websites, så de følgende sager er altså et udpluk af dét jeg har erfaret virker for mig selv.

De dage, hvor arbejdsmotivationen fejler og energien er på nul har jeg haft held med:

💡En dedikeret arbejdsplads og et ‘clean’ desk: jeg har tidligere været lidt slem til bare at sidde med computeren i sofaen, men de dage hvor energien er lavest, får jeg klart mest ud af at sætte mig på kontoret, i en ordentlig stol og ved et opryddet skrivebord.

💡Den nemme: kaffe! Og masser af den!

💡Godt arbejdslys: Jeg kan simpelthen blive så sløv i sådan noget træt novemberlys og har erfaret at lys er vejen frem (dét tip gik iøvrigt igen i ca. alle de artikler jeg læste). Dagslys er det bedste, men det kan man jo ikke altid bestille og slet ikke nu de mørke vintermåneder. Jeg bruger (også) Philips Hue White Ambiance på kontoret (hele lampen og ikke bare pæren er fra Philips faktisk), hvor LED-pæren simulerer nemlig naturligt dagslys og kan indstilles til alt fra hvidt, køligt lys til et afslappende, varmt lys. Hvid er nemlig ikke bare hvid – hvid er et hav af nuancer, og med Hue kan man indstille det så man får præcis det lys dagen og energi-niveauet kræver, så som vi tidligere har snakket om kan det altså bruges til alt fra at simulere blidt morgenlys i lampen på natbordet, til behageligt læselys i sofalampen og altså energizing lys i kontor-lampen. I kan læse mere om det med energi og intelligent belysning her.

💡Frisk luft: det får jeg heldigvis ganske meget af takket være barnevognen, men et åbent vindue i et par minutter kan altså virkelig også gøre underværker. I mit gamle job indførte jeg også ‘walk&talks’, hvor vi kunne få vendt udfordringer/planlægning i teamet mens vi gik en kort tur. Bare for at få lidt ilt og energi til hjernen. Det fungerede godt.

💡Lister: ok, this might just be me, men jeg får meget mere fra hånden, når jeg har en klar liste over ting jeg skal nå. Jeg synes (også erfaringer fra mit tidligere arbejde), at man hurtigt kan komme til at blive totalt overvældet af uoverskueligheden af opgaver, men hvis man ligesom får dem skaleret ned til små del-opgaver, så bliver alt nemmere og så kommer man meget nemmere igennem.

Har I mon nogen gode tips at tilføje? Synes virkelig det kan holde hårdt nogle dage…

Psssttt og et lille ekstra tip, som ikke har noget med en klap at gøre. Og så alligevel. For i denne kolde tid er der noget, der nu alligevel giver ekstra glæde og energi – de mange smukke julelys! Og i denne weekend har jeg været igang med at sætte lyskæder op i haven. Med Carlsen på maven i bæreselen og det hele. Og nogle af mine lyskæder er født med sådan en smart timer-funktion, men desværre ikke dem allesammen, så derfor har jeg brugt det her lille kvikke smartplug fra Philips Hue, så jeg kan styre lyskæderne fra telefonen og indstille dem til at tænde og slukke automatisk. 

 Kommentarer (19)
  • Når alt er sagt (ja, det er fuldstændigt utydeligt, nej, det er ikke ulovligt, og ja, alle er vist ved at være godt og grundigt trætte af reklamering), så et det bedste tip mht at arbejde hjemme at gøre to ting:

    1. At rede sin seng
    2. At tage tøj på og at gøre sig klar som om man skulle på arbejde

    Man bliver bare mere effektiv af ikke at sidde med fedtet hår i nattøj. Spørg mig ikke hvorfor. Og at holde hjemmet rydeligt så man ikke fristes til overspringshandlinger i form af rengøring betyder også lidt.

  • Oooooog så er den ged vist barberet. Acie havde markeret som reklame, men det kamouflerede sig desværre for godt i billeder. Hun har undskyldt Hun har ændret det nu, så det er ganske tydeligt for enhver. Jeg kan godt forstå at man godt vil holde sit univers pænt. Det ville dælme også give anledning til kritik hvis der kom en kæmpe stor scroll Down med neonblinkende reklame reklame reklame, klik videre når du har forstået det.
    Jeg havde første gang ikke læst reklame, da Hue så bliver nævnt, tænker jeg ‘nå ja hun har også et samarbejde med dem.’ Færdig videre.
    Lad nu være med at hoppe med i denne krænkelseskultur, forudrettethedskultur, flueknepperi kultur!

  • Jeg kan heller ikke se, hvor der er markeret reklame? Er det ikke meningen, at det skal være tydeligt for forbrugeren? Eller har jeg misforstået noget☺️

    • Jo, men jeg har ikke gjort det tydeligt nok, hvis der kan opstå tvivl, og det retter jeg op på <3

      Mine tanker (står for egen regning), men jeg håber, at fjernelsen af likes blot er første step i en proces med at gøre instagram mere 'kommerciel' ligesom Facebook, forstået på den måde, at organisk reach bliver mindre og mindre, og dermed mere og mere uinteressant fra et annonce-POV.

      Jeg oplever selv (altså som forbruger, bloglæser og følger på instagram – ikke som 'influent') en mættelse af annoncering i stories – jeg synes der er mange, når jeg kører igennem stories fra dem jeg følger. Og det er ikke fordi jeg kan pege på én influent og sige 'fårk hvor laver han/hun bare for mange' (i de tilfælde hvor jeg kan det, så unfollower jeg bare), men det er alle der laver nogen og det samlede indtryk bliver derfor massivt.

      Igen, det handler ikke om én influent eller én annoncør – det handler om det samlede tryk på instagram stories som annonce-kanal, som jeg synes er for voldsomt, og som jeg håber branchen vil gøre op med i løbet af den kommende tid.

      (men det kan også sagtens være ønsketænkning herfra;))

  • Der står heller ikke reklame på min visning…
    Jeg vil meget gerne læse nærmere om dine tanker om et skift angående annoncering på Instagram!

  • Først og fremmest tak for en god blog og et godt indlæg. Jeg synes det et vældig interessant at få lidt mere indblik i businessdelen af din blog.

    Angående “reklame” så fik jeg også også først øje “reklame” markeringen da jeg scrollede tilbage og så grundigt efter (på det første billede står det i højre hjørne til dem der ikke kan spotte det). Jeg synes ikke det er specielt tydeligt og foretrækker de blogs, hvor det står øverst i blogindlægget og i overskriften, så det ikke er til at overse.

    • Hej Sissel

      Tak for både ros, konstruktiv kritik og konkrete ønsker til forbedring!

      Jeg er ked af, at jeg ikke har været tydelig nok. Jeg gør mig altid umage, men har slet og ret lavet en fejl og jeg retter op.

      kh

    • Som markeret, ja <3 (men jeg noterer mig, at du har overset det for det er ikke intentionen at skjule noget som helst, for det får jeg ved Gud ikke en klap ud af udover sure læsere og lov-overtrædelse, og hvis den her type markering ikke er tydelig nok, så må jeg sadle om).

    • Synes du selv, at din annoncemarkering her lever op til forbrugerombudsmandens krav om “tydelig og iøjenfaldende markering”?

    • Først, forbrugerombudsmanden udstikker ikke krav, men retningslinjer (og der er en forskel). Dernærst, ordet ‘iøjenfaldende’ står for egen regning (ellers må du mægtigt gerne fortælle mig, hvor jeg kan finde det. Igen er der en forskel på tydelig og iøjenfaldende. Noget kan godt være tydeligt uden at være iøjenfaldende).
      Forbrugerombudsmanden skriver:
      “Du overholder markedsføringsloven, hvis du i starten af teksten, på selve billedet eller i starten af teksten, der er knyttet til billedet tydeligt oplyser, at omtalen er reklame med: ”Reklame” eller ”Annonce”
      Så i og med, at jeg på selve billedet skriver ‘Philips Annonce’, så mener jeg, at jeg følger forbrugerombudsmandens retningslinjer.

      Når det er sagt (og her kommer forskellen på retningslinjer og krav jo i spil), så er det heldigt at det netop ikke er et krav, for I der har kommenteret, synes ikke at jeg har været tydelig nok, og så er det da dejligt, at jeg kan lære af det og ændre det.

      Som skrevet er der ingen intentioner om at skjule noget som helst bag – jeg prøver bare at holde mit univers ‘pænt’, går op i billedmateriale og design, og havde spottet andre kolleger bruge denne slags markering, som jeg synes var en visuel elegant løsning (som jeg iøvrigt har brugt i noget tid uden at få kommentarer). Men det skal aldrig være på bekostning af tydeligheden, så som jeg skrev først, så har jeg noteret at du ikke synes det var tydeligt nok og så må jeg sadle om.

    • “Reklamemarkeringen skal være iøjenfaldende fra starten.” Citat Forbrugerombudsmanden https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/skjult-reklame/reklame-paa-sociale-medier-1/
      Det er ikke for at tærske langhalm på det, jeg synes bare, at det er så ærgerligt, når I (influenter over en bred kam – du er langtfra den værste!) sælger jeres troværdighed ved at fiksfakse lidt med reglerne. Jeg har ikke set det hos dig før, så blev overrasket (og måske lidt skuffet). Herfra blot et ønske om en mere tydelig kommunikation af reklamer fremover. 😊

    • Du har ret! Jeg har forholdt mig til selve retningslinjerne (https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/49742/17-10423-20-gode-raad-til-influenter-om-skjult-reklame_m-billeder-3044183_1_1.pdf), hvor de ikke bruger ordet ‘iøjenfaldende’, som de så tilgengæld gør i den artikel om retningslinjerne, som du linker til.

      Og yes, det er noteret for fremtiden 🙂

      Men jeg håber nu også, at hvis du selv siger, at du ikke har set det her før (og vi kører trods alt på +11år), også vil tilgive en fejl fra min side uden at tillægge det motiver om at ville fiksfakse med reglerne. Jeg gider virkelig ikke fiksfakse med nogen regler. Tilgengæld gider jeg godt et pænt univers og umager mig hver dag med netop dét. Og denne ene gang kom jeg altså til at lægge liiidt for meget vægt på det pæne, har jeg nu lært.

    • Det er utydeligt for øjet, når det markeres på denne måde. Og du er ikke ene om det. Har efterhånden vænnet mig til at tjekke en ekstra gang, når jeg er i gang at læse teksten og pludselig får en “mistanke” om, at det er en annonce. Synes I er blevet lidt for dygtige til behændigt at skjule den på selve billedet og typisk i en farve, der blænder ind med fotoet. :/

    • Der står, at det skal være tydeligt markeret. Når så mange studser over det, så skyldes det vel netop, at det ikke er gjort tydeligt – eller hvad tænker du?

    • Hvis ikke jeg selv synes, at det var tydeligt, så havde jeg ikke lavet det sådan, men sådan kan en nål jo være nem at finde i høstakken, hvis det er én selv der har lagt den der:)

      Jeg konstaterer at I er flere, der bakser med at finde det og sådan skal det ikke være, så jeg retter til!

Svar Teresa Fjern kommentar

Din email-adresse vil ikke være synlig.

© 2021 acie.dk / All Rights Reserved / A GreatSimple website

Scroll til top