10 Slankemyter

Søndag kl 19:07 – åh, jeg har skubbet den så længe jeg kunne… men efter den der kladdkaka, jeg fik strikket sammen igår og en iøvrigt ret stillesiddende weekend, kunne det nu være meget rart, at få løbet en tur… Så starter man også ligesom ugen på en god måde!

Søndag kl 19:44 – ad… det regner og jeg sveder – jeg ved ikke hvor langt jeg har løbet, men jeg ved bare, at da jeg når S:t Eriksbroen og næsten kan skimte hjem, er jeg ved at kaste op på mig selv af udmattelse.. puuh – nok har jeg forsøgt at holde formen ved lige i fitness-centret, men Kungsholmens bakkede terræn er altså ikke heeelt det samme, som et løbebånd.. Gah.

Yep – jeg er ingen fitnisse (.. og tydeligvis heller ikke for fin til dårlige jokes), men kan nu alligevel meget godt lide at holde mig igang. Især fordi samvittigheden så har det lidt bedre, når man også godt kan lide at bage fedtede kager og spise røde bøffer. Og den slags. Derfor er jeg heller ikke sådan én, der er specielt sundhedsfanatisk, men tænker at alt her i livet kan nydes med måde. Det der ‘med måde’ glipper så engang imellem – men hey, lidt foodgasms er jo so worth it;) Anyways – long story short. Forleden faldt jeg over en artikel på Sirene, hvor de listede de 10 ‘største’ slankemyter, som jeg synes var ret interessant. De 10 punkter har jeg listet nedenfor, men find hele artiklen HER og læs forklaringen til hver enkelt punkt.

Kulhydrater gør dig fed
Vægtløftning giver dig maskuline muskler
Light sodavand er bedre for dig
En tur i fitness hver dag hjælper dig med vægttab
At skippe et måltid er den bedste måde at tabe sig.
Alt fedt er usundt
Frossen frugt og grøntsager indeholder færre vitaminer end friske
At spise sent om aftenen gør dig tyk
Økologisk mad er sundere end ikke-økologisk
En salat er det bedste valg på menukortet, når du er på restaurant

16 kommentarer

  • P – Kan du mon finde nogle videnskabelige undersøgelser der beviser, at økologiske fødevarer er sundere end de konventionelle i fx pubmed? Aviser har just ikke ry for at altid konkludere helt præcist/korrekt ud fra undersøgelserne, så dem ville jeg måske ikke helt finde som de mest troværdige kilder.

    Mht dyrke motion hver dag, så er det sundt HVIS man gør det på en bestemt måde. Det der med at løbe 20 km fx hver dag er jo ikke sundt, men du kan sagtens løbe hver anden dag og svømme lidt de andre dage eller cykle stille og roligt. Mig bekendt er det ikke skadeligt. Så det handler vel om hvordan man gør det..

  • Spændende debat, som artiklen fik kickstartet. Jeg synes at artiklen og kritikken af den her meget godt viser, at der ikke er nogen smutveje til at blive slank og sund – og at det vælter om os med titusind mere eller mindre forkvaklede råd, der bliver solgt som den eneste sandhed og som om de kan løse alle vores problemer.
    Jeg holder mig til min mors gode råd: alt med måde og forsøger at lytte til min krop (kan pt. mærke at nr. 2 stykke fødselsdagslagkage var for meget af det gode, så mangler vi bare at jeg lærer at tage det til efterretning :-)). Ellers kan jeg kun anbefale Michael Pollans bog “in defense of food”, som er en meget interessant bog, der angriber alle de kostråd og de mange ernæringseksperters råd, der så bliver lavet om til det modsatte et årtis tid senere. Hans pointe er at vi skal spise råvarer, altså “rigtig mad” og ikke “produkter”. Ud fra det har han forsøgt at lave nogle håndgribelige og meget anderledes kostråd såsom “spis ikke noget din oldemor ikke ville vide hvad var”, “spis ikke noget, der indeholder over 15 ingredienser/ingredienser du ikke kan udtale” osv osv. Meget spændende læsning.

    Mange hilsner
    Julie/Gane&Gaffel

  • Altså… det der med at springe måltider over, det ER jo forkert at opfordre til – så derfor vil jeg aldrig anbefale folk at gøre det! MEN det er også forkert af Sirene at skrive, at man ikke taber sig ved det! Det er sådan en populær myte, at man åh nej ikke må miste et enkelt lille mellemmåltid, for så går HELE ens forbrænding i stå etc. Men helt ærligt, hvem af os har ikke prøvet den med at skippe frokost/morgenmad?? Det er jo “forkert” at skrive, da man ikke vil opfordre til usunde spisevaner, men det virker jo for dælen! Jeg tabte mig rigtig rigtig meget ved at spise lille morgenmad, ingen frokost og så normal aftensmad. Det er jo ikke så sundt i længden at spise så få kalorier, men DET VIRKER! Så nej, det som Sirene skriver er en myte, det er blot et meget godt råd, men det er dog forkert. Tænk på hvor underlig vores kroppe ville være sammensat, hvis blot et enkelt manglende måltid lukkede for systemet?!

  • Altså det ville tage en evighed hvis jeg skulle dokumentere alt hvad der er forkert i den artikel, men bare lige for at give et eksempel er der her en række videnskabelige undersøgelser der viser at økologisk mad ER sundere:
    https://ing.dk/artikel/82758-forskere-skaerer-igennem-kologi-er-sundere
    https://www.okologi.dk/viden-om/sundhed.aspx

    Og grunden til at det ikke er mega smart at træne hver dag, er i tilfælde af at du træner DE SAMME MUSKELGRUPPER hver dag, og dermed når de ikke at hvile og reparere sig selv. Meget forenklet opbygger man muskler ved at presse dem så de får en lille “skade”. Denne skade skal musklerne komme sig over, og det er i denne proces at de bliver stærkere. Hvis man presser musklerne igen inden de har repareret sig selv, får man en rigtig skade. Og det er jo ikke rart.

  • Jeg kan også tilføje endnu en lille note til myte 1 (om kulhydrat). Fedt brænder i et bål af kulhydrater… Dette var en sætning min biokemi-underviser altid gentog for os. Og det der naturligvis menes er, at der skal være kulhydrat til stede, før fedt kan forbrændes, og derfor skal man ikke frygte, at kulhydrat feder -hvis det ellers indtages i mængder svarende til energibehovet 🙂

    Med hensyn til det at springe træningen over, så er det klart at det er rigtig vigtigt og sundt for os at dyrke daglig motion. Men det er videnskabeligt bevist, at et vægttab ved fysisk aktivitet faktisk er mindre end hvis det udelukkende er diæten der ændres. Dette er netop fordi, at man øger sit energibehov hvilket kan være svært at kalkulere med, og derfor ender mange med at indtage den energimængde de lige har forbrændt og energiunderskuddet går altså tabt. Måske det er det der hentydes til i artiklen? Uanset så er det et dårligt budskab at sende, netop fordi daglig motion er ultimativ for at forebygge alverdens livsstilssygdomme.

  • Hej hej

    Forsøger lige at kaste lidt lys over sagen, så godt som jeg umiddelbart kan;-)

    Myte 1 – at kulhydrat gør dig fed: Udover at kulhydrat (glukose) omsættes til energi, lagres det derudover i bl.a. skeletmuskulaturen og lever som glykogen og som fedt (triglycerid) i fedtvævet.

    Mht. at ens forbrænding går “i stå”, når man springer et måltid over (hvilket jeg aldrig vil anbefale nogle at gøre): Man har et vis energiforbrug (forbrænding) – RMR (“resting metabolic rate”) hvilket udgør 60-75% af kroppens totale daglige energiforbrug. Dvs at det er det energiforbrug, der er påkrævet for at bevare og vedligeholde kroppens normale fysiologiske funktioner og processer i hvile i faste.

    Puha… håber det gav mening… det er ihvertfald sådan, som jeg lige husker det meget kort fortalt;-)

  • Det er rigtig at man ikke bliver tyk om aftenen af at spise aftensmad, men det er dog sværere at forbrænde en bøf om aftenen end et stykke fisk. 🙂 Man sidder jo for det mest kun ned om aftenen

  • P: du må rigtig gerne skrive, hvad det er der er forkert? Vi er jo nogen, der ikke ved bedre, end det vi læser i magasinerne, så oplys os gerne!!

    Anne-Sofie: ha! ikke når det regner! 😉

    Ginger: tell me abt it..

    Super-Carla: haha, well nu står der jo også at de er fuld af skadelige kemikalier og fx gir dårlig hud.. det er vel derimod meget gode argumenter til at lade være:)

    M: ehr – altså det er jo netop ting man IKKE skal gøre. Det er det hele artiklen handler om!?

    Line-Malou: tager du ikke også lige en tur for mig?? 😉

  • Puha. hvor er jeg dog enig med P.
    jeg bliver helt forfærdet nu.
    at skippe et måltid? noget af det værste du kan gøre. og… ej jeg er sku træt af det…

  • Hvad er det for en syg (og upraktisk og utjekket og ulækker) mekanisme, der giver kroppen gylpe-fornemmelser, når man er løber på nybegynderniveau. Det er jo så unfair. Og virkelig svært at finde gejsten, når den eneste credit, man får fra kroppen er kvalme. Og sidestik. Og svedlugt. Nej, smilende Sussi her tager cyklen i stedet 🙂

  • Kender det godt – det er så hårdt når man om foråret skal fra løbebånd og så ud på vejene 😉 men det er skønt at løbe ude!

  • NEJ hvor er jeg træt af magasiner der skriver artikler om noget de slet ikke har forstand på. Især når de kommer med så mange påstande. Det er sikkert rigtigt at mange af de ting der nævnes er myter, men til gengæld kommer artiklen selv med en masse myter som begrundelse. F.eks går ens forbrænding altså ikke “i stå” af at man springer et måltid over. Og det er da helt laterligt at begrundelsen for at man ikke skal træner hver dag, er fordi man bliver for sulten? Come on Sirene..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til top