5 TIP til et mere effektivt blogliv - Acie

5 TIP til et mere effektivt blogliv

5 TIP <i>til et mere effektivt blogliv</i>

Jeg bilder mig ikke ind, at jeg er ekspert i ret meget her i tilværelsen… Men hvis der er én ting, jeg efterhånden har noget erfaring med så er det det dér med at have en blog. Og et job. Endda et job, som kræver mange timer og mange rejsedage. Og lige netop kombinationen af de to ting gør, at jeg ofte mødes af spørgsmålet “Hvordan i alverden har du tid til det?!”… Og efter 6 års blogging (ja, det er helt skørt), så har jeg efterhånden fået oparbejdet nogle rutiner, der måske også kan gavne andre? Ihvertfald jer med blogs. Det er jo mange af jer. I andre, kan betragte det som et kig bag kulissen (eller skynde jer at klikke videre.. no hard feelings 😉 ). Så her får I dem – i uprioriteret rækkefølge. Mine 5 tip til et mere effektivt blogliv.

1. Vær struktureret

Jeg afsætter nogle timer hver uge til at skrive indlæg til hele ugen. Det betyder ikke, at idéerne til dem opstår lige i løbet af de timer, eller at billederne til dem bliver taget dér. Det betyder bare, at jeg dedikerer 2-3 timer (typisk om søndagen) til at få min tanker omsat til ord omsat til et fornuftigt flow af indlæg til den kommende uge. Det giver mig ro i travle arbejdsuger at vide, at bloggen bare kører.

2. Planlægning

Jeg ville ikke kunne klare mig uden muligheden for at forudplanlægge mine indlæg – når jeg har skrevet alle mine indlæg færdige til den næste uge liner jeg dem op på rad og række, og planlægger deres udgivelse, så de kommer i et fornuftigt flow.

3. Saml inspiration hele tiden

Jeg kigger hele tiden efter inspiration til nye indlæg – det kan være mens jeg sidder og bladrer igennem et boligmagasin på en flyvning mellem møder, eller at jer ser en kollega i kantinen med nogle pæne sko… Eller om aftenen når jeg sidder og stener på Pinterest, Instagram og andre blogs. Får jeg en god idé bogmærker jeg den i en særlig mappe eller skrive en note i en af mine notesbøger.

4. Grib chancen

Mange af mine indlæg er enten opskrifter eller outfits – de er jo ‘lette’, for jeg laver jo maden og tager tøjet på uafhængigt af bloggen. Man skal jo have tøj på. Og mad at spise. Heh. Og så handler det tit om bare at gribe chancen for et hurtigt billede – kender man sit kamera og hvad man kan lide rent ‘fotomæssigt’, så behøver det ikke tage mere end et splitsekund at tage et billede. Som fx de billeder jeg tog her på trods af det kaos, der herskede omkring mig. Alt behøver ikke at være et stort forkromet fotoshoot – det er sjovt og hyggeligt, når man har tid. Men andre gange kan det være lige så fint og interessant at dele et hurtigt glimt.

5. Gør det fordi det er sjovt

De fire tip foroven er lidt et ‘best case’ scenarie.. Altså – der er jo også dage, hvor hovedet er tomt og energien er væk, og så kan det godt være, at det lige er dér, man har sat 3 timer af til være produktiv, men drop det.. Det skal altid være sjovt. Så længe det er sjovt kommer produktiviteten helt af sig selv – hvis først det bliver tvunget, så bliver det tungt og langsomt.. Så de dage jeg ikke gider, så lader jeg være – og gider typisk igen dagen efter. Og det er ok. Det er lysten der driver værket:)

—ooo—

After 6 years of blogging (how crazy is that) I’ve gathered a few tips and tricks to managing a blog and a fulltime job (with long hours and travel days). 1. Be structured: I plan a few hours every week that are dedicated to writing up posts. It gives me peace of mind during work weeks, to know that blog is just ‘rolling’. 2. Plan and schedule: I couldn’t live with out the ability to schedule posts – I write them and schedule them to be published in a natural and good flow.. The same goes for social media:) 3. Be open to inspiration at all times: I’m always on the lookout for new inspo – flipping through magazines on a flight between meetings, seeing a colleague wearing nice shoes during lunch or flipping through Pinterest, Instagram and blogs on the couch.. If I see something I like I’ll write it down in a notebook or make sure to bookmark it. 4. Grab the opportunity: for food and outfit posts I usually just snap quick pics before eating or if I wear my outfit out for some reason. It doesn’t have to be this long and planned photoshoot, but can be improvised and spontaneous – if you know your camera and your preferred ‘photostyle’ then it can be a pretty quick affair. 5. Do it because it’s fun: My blog is my hobby – it’s not a job I need to pay my rent og make ends meet. It’s something I do for fun. So if I don’t feel like spending hours writing or editing then I just don’t. As long as it’s fun, productivity will come all by itself!

22 kommentarer

  • Damn, gode råd! Det må jeg tage til mig. Og lære hvordan jeg forprogrammerer indlæg. Pokkers irriterende ikke at være teknisk begavet og derudover have koncentration som en 3 årig. Og tage nogle notater med ideer.
    Kan jeg komme på kursus hos dig? 🙂

  • Jeg blogger ikke selv, men har fulgt dig i snart mange år, lige fra da dig og Charlotte D var nogle af første danske blogger.

    Jeg elsker dine billeder, lidt tips og tricks til hvordan du redigerer dem- ville blive taget imod med kys hånd.

    Xxxx fra en trofast læser

    • Det er da en god idé – det vil jeg se om jeg ikke kan få skriblet.. Det er jo søndag, så der er blogskrivning på programmet;)

  • Rigtig gode tips! Jeg samler selv inspiration hele tiden og har efterhånden en fin lang liste med idéer. Jeg ville så ønske at jeg var mere struktureret og kunne lave flere indlæg på én gang, så der ikke opstår stress i løbet af ugen fordi jeg ikke har fået skrevet det jeg gerne ville.

    Vil bruge dit indlæg som motivation til bedre strukturering!

    • Jeg kan godt genkende det med stressen – for mig betyder det, at jeg får lavet et eller andet panik-indlæg af tvivlsom karaktere, og det er bare heller ikke særlig sjovt eller tilfredsstillende:) Så vil jeg hellere skrive lidt forud!

  • Hyggeligt med et kig bag facaden og også at du deler nogle af dine tips. Jeg har efterhånden også en notesbog med mig rundt over alt, og den bliver flittigt brugt til at stikord eller ideer. Nogle gange svigter inspirationen, men nu hvor vi er ude at rejse, er der virkelig meget inspiration at hente, og jeg tror ikke vi løber tør vi ideer til indlæg det næste stykke tid 😉

  • Det er faktisk nogle rigtig gode råd! Nu er jeg ikke nær så stor en blogger som du, men det betyder jo ikke, at jeg ikke går lige så meget op i det. Og med et fuldtidsstudie kan det være svært at have tid til det hele i hverdagen. Så tak for nogle gode råd – jeg kan godt lide idéen med at planlægge lidt forud 🙂

    Sara // http://www.sarasskab.blogspot.dk

    • Det gør ingen forskel hvor stor eller lille bloggen er – den tager jo lige meget tid (plus, minus ihvertfald). 🙂

  • Sikke et perfekt skrivebord, Acie! 🙂

    Og tak for tip, passer jo perfekt ind nu, med den nye blog og mindre tid 😉

    Xx

    • Tusind tak – vi har rykket rundt.. Nu er der skrivebord i stuen og et rundt HAY spisebord i køkkenet.. Let’s see how long that lasts 😉

  • Og lad være med at sidde og dime i PhotoShop i 8 timer… Emily!
    Jeg er ikke halvt så struktureret eller ordentlig som du, må jeg få lidt af det?

    • Haha – men det er jo virkelig hyggeligt og afslappende, når man har tid.. Og det har også værdi! Jeg gør det samme, når jeg kan (key words being: når jeg kan..) 🙂

  • Jeg har også blogget i lang ti,d men jeg er nærmest omvendt af dig, jeg planlægger næsten intet, pånær de faste indlæg jeg har. Men nu er vi jo også i lidt forskellige felter indenfor blogging. Mange af mine indlæg opstår spontant på baggrund af en mail eller billede af noget nyt indenfor skønhed så det er nok derfor.. Er måske en lille smule misundelig på at du kan gøre sådan der. Jeg ville slet ik ku sætte mig ned og forsøge at komme på indlæg eller ideer på den måde 😀 Men det er sjovt at det der virker for en kan virker totalt omvendt for andre 🙂 Men fedt indlæg med lidt behind the scenes 😀

    • Hehe – heldigvis behøver jeg jo ikke komme på indlæggene mens de skrives. Det har jeg jo skrevet ned i løbet af ugen, så jeg bare kan sætte mig ned og producere 🙂

  • Virkelig godt indlæg Acie! Jeg er selv ved at opbygge min blog igen, efter det er kørt lidt i stå henover sommeren. Når jeg starter på krævende studie, ved jeg, at struktur og planlægning er nøglen til at få det til at fungere! Tak for tips 🙂

    Sisselykke.dk

    • Tusind tak Sisse – det er jeg glad for at du synes. Det er lidt anderledes end det jeg plejer at lave, men det er jo også meget sundt engang imellem 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til top