NÅR MAN ER TRAVL - om at huske sig selv - Acie

NÅR MAN ER TRAVL – om at huske sig selv

NÅR MAN ER TRAVL <i>- om at huske sig selv</i>

Jeg har haft færre rejsedage det sidste stykke tid. Det er rart. Rigtigt rart. De er hårde – rejsedagene. Man vænner sig aldrig til at stå op kl 4 og løbe afsted efter et fly. Man skaber rutiner, der gør det lettere. Men man vænner sig aldrig til det. Jeg har stadig haft travlt. Haft meget. Det har man jo – og jeg trives sådan. Med mange bolde i luften. Men jeg kan også mærke, at min krop ikke altid er enig. At den har brug for lidt mere hvile end jeg har givet den. Jeg har været syg 3 gange på et halvt år. Det er meget – ihvertfald for mig. Så nu har jeg lovet mig selv, at passe lidt bedre på mig selv. At slappe lidt af. Og derfor har jeg lavet en mig-liste, over de ting jeg skylder mig selv at prioritere.

  • Mig tid… Jeg prioriterer at gå hos BeautyAvenue hver måned, og så får jeg lavet vipper hos Lashtastic. Det er mig-tid. Det er ret nyt med vipperne, men jeg er blevet afhængig – af flere årsager. Min øjeneksem er forsvundet som dug for solen og jeg elsker at der er skåret adskillige minutter af rutinen hver morgen og aften.. Det er det ydre – men der er også noget helt vildt meditativt ved at ligge med lukkede øjne og kigge indad i en time en gang eller to om måneden. Mig tid. Jeg kan i øvrigt virkeligt anbefale Michelle hos Lashtastic til de af jer, der arbejder ligesom mig – hun har tider efter almindelig arbejdstid, og jeg går typisk kl 19 (man bliver så træt, når man skal til fx frisøren og den seneste tid er kl 16.. #notgonnahappen).
  • Træning…. Jeg er for god til at blive fanget på kontoret – komme afsted en time eller halvanden efter jeg egentlig havde lovet mig selv. Og så er det løbeturen, der bliver skåret fra. Det er så skørt – for jeg har virkelig brug for den. Men nu hvor det bliver mørkt tidligt udenfor har jeg fast lagt nogle reformer-timer i kalenderen, og så er det min ambition at komme ud og løbe (.. eller gå.. det er også ok, at gå, hvis jeg bare har brug for at gå i langsomt tempo og tænke..) i løbet af weekenden.
  • Hverdag…. Der er for mange ting, der skal gå op i hverdagene og derfor får vi nu leveret Aarstidernes LowCarb-kasse hver 2. uge – det skærer adskillige timer i Netto fra, og sikrer at vi får prøvet noget ny (ordentlig) mad i hverdagene. Desuden sparer vi penge på ikke at stå i Netto med lavt blodsukker og panikhandle hver aften. Og derudover har vi fået rengøgringshjælp, som kommer et par timer om ugen og tager sig af støvsugning og den slags – det er fantastisk!
  • Weekend… Der er så mange mennesker jeg ville ønske at jeg havde tid til at se mere til. Jeg kunne gøre det til et fuldtidsjob bare at pleje relationer til alle de nice mennesker jeg kender. Og det betyder, at mine weekender engang imellem er en ren logistisk stress-prøvelse, hvor jeg har fået lagt for mange planer. Nu har jeg lovet at holde plan-fri mindst én af weekend-dagene. Jeg har brug for at restituere. For at have tid til vasketøj, til blog, til oprydning, til ro.
  • Det løse… Derudover har jeg lovet mig selv, at læse flere bøger (og se færre serier..), at spise mine vitamin-piller, fiskeolie og ekstra C-Vitamin og har derfor linet hele Longovital-arsenalet op på køkkenbordet. Jeg vil tage mig tiden til at holde min negle nylakerede (det gør mig så glad, når jeg sidder og klamper i tastaturet) og lade være med at gå i seng senere end kl 23 til hverdag. Og gerne før… Og så har jeg lovet at lade være med at slå mig selv i hovedet med den her liste – det er en rettesnor. En prioritets-reminder.

Hvad med jer – husker I også, at huske jer selv? Og har I nogen gode ting på jeres lister? Måske vi kan inspirere hinanden:)

33 kommentarer

  • Dejligt indlæg. Faktisk lige hvad jeg havde brug for. Har haft så travlt det sidste stykke tid uden tid til mig selv, og jeg bliver føler mig helt ved siden af mig selv, når det sker.. Så TAK for reminderen, for mon ikke vi alle har brug for alenetid engang i mellem?

    Kærlig hilsen
    Ida

  • Hvordan kom din øjenallergi til udtryk? Det mere fordi jeg tænkte på om det også kunne afhjælpe min med vipper.

    • Hej Michelle

      Sorry for sneglet svar – mine symptomer er helt klassiske. Tørre, kløende og skallende øjenlåg – og en svie som er out-of-this-world, hvis man smører ind med creme..

      KH

  • Jeg synes du rammer ret godt, hvad der skal til for at få tingene til at fungere. Jeg kan konstatere med mig selv, at når der i lange perioder ikke er tid til træning, så er det fordi jeg har for travlt – og derfor virkelig brug for træning. Jeg er også så “heldig” at hvis jeg ikke får nok søvn og ordentlig mad, så får jeg migræne. Så lærer man det! (for det meste)

    Jeg er meget spændt på, hvordan den der arbejde-børn-huske mig-kabale skal gå op når jeg skal tilbage på arbejdet.

  • Altid skønne, og insprirende indlæg, så tusind tak for det Acie 🙂

    Jeg er selv en lash- lover, men det er egentlig kun noget jeg dyrker om sommeren (don’t know why)
    Jeg må lige høre dig om du får farvet dine viper når du er hos Michelle? For jeg er selv lys og typisk skandinavisk, med lyse vipper, og har altid tænkt at det ville se dumt ud med lyse naturlige viper, også kul sorte exstensions udover. Hvad plejer du at gøre? Tænker jeg skal en tur forbi Lastastic istedet, nu hvor du så varmt anbefaler det.

    Hav en skøn weekend.

  • Tak for et fint indlæg og god inspiration. Jeg har minimum én fridag om ugen til mig selv, og prøver så vidt muligt kun at lave en plan om dagen. Det er meget nemmere at aftale noget spontant på dagen, end at aflyse en gammel aftale. Jeg har nemlig lært, at det hurtigt føles som en pligt for mig, hvis jeg skal møde op til en aftale uden at føle mig i humør til det. Og det er ingen tjent med.

    Derudover laver jeg madplan for hele ugen, som jeg handler ind til søndag. Jeg kan nemt bruge en halv dag på at tænke på aftensmad og så fylde en kurv i Netto med ting, der ikke virkelig passer sammen, hvis ikke jeg er forberedt. Hvis beslutninger derimod er taget på forhånd, skænker jeg det nærmest ikke en tanke.

    Og så er jeg på det sidste blevet god til at ryde op efter mig selv om aftenen (jeg bor alene, så nogle ville nok mene, at det ikke gør den store forskel). Det er virkelig rart at stå op til en pæn lejlighed, hvor der ikke ligger ting alle vegne og står opvask fra de sidste par dage.

  • Er så enig i at det er vigtigt med mig-tid og at slappe af, men når man skal lave en liste om at huske at slappe af eller, hvad man skal gøre for at slappe af, så kradser det lidt i mine ører og er lidt modsigende.

    • Mja – men nu ligger det jo ret dybt forankret i blogmediet, at man er nødt til at skrive ting, for at kunne kommunikere med jer.. Omend det da også havde været herligt, hvis I bare kunne læse mine tanker, så jeg aldrig behøvede at skrive så meget som et ‘hej’. 😉

      (ironi til side; jeg forstår godt din pointe – jeg vil bare argumentere for, at den er lidt misforstået lige i dette tilfælde:) Jeg skriver jo ikke til folk at de skal lave lister over, hvad der får dem til at slappe af. Jeg har bare været nødt til at skrive en selv.. well.. fordi det jo er sådan vi kommunikerer her.. på skrift:) ).

  • Jeg har lært på den hårde måde hvor vigtig mig-tid er. Så nu er det noget jeg virkelig prioriterer! Noget af det bedste jeg ved er, at pakke en god bog eller blad i tasken og smutte ned på min yndlingscafe, hvor ærkeitalienske Freddo laver den bedste latte, der findes 🙂 Her kan jeg sidde i timevis og bare koble af. Det er mig-tid og hverdagsluksus for mig 🙂

  • Sikke et inspirende indlæg! Tak:) Efter en uge med alt for lidt søvn, hjertebanken og pres er jeg endelig landet i sofaen og læser nu dit indlæg. Tror jeg vil rejse mig og tage min glemte vitaminpille, lægge en ansigtsmaske og nyde resten af aftenen med en god bog:)

  • Det sidste råd – som ikke er et råd på listen – er næsten det vigtigste: Nemlig at huske ikke at tampe sig selv for (alle) de gange, hvor man alligevel lige sidder og arbejder sent. Eller alligevel først går i seng efter midnat. Eller alligevel spiser mad med fy-fy carbs. Fordi det gør man. Og så vil jeg bare sige: Når der kommer børn i billedet, SÅ ryger logistikken lige et notch eller 10 op 😀

    • Ja det du har helt ret i – det er jeg også mig selv smertelig bevidst om:) Og jeg tænkte godt, at nogen garanteret ville kommentere ‘baaare vent til du får børn’, haha… Og jeg er ikke i tvivl om det blive en logistisk prøvelse uden lige. Omvendt oplever jeg også, at det er mere legitimt at prioritere sine børne end sig selv. Altså – det er ok at gå kl 15:30, hvis man skal hente børnene, men ikke hvis man skal til yoga (uden sammenligning iøvrigt). Og så tænker jeg, at man bliver så ‘rykket’ i hele sin grundvold, når man får børn, så mange af tingene helt giver sig selv – at ens prioriteter ændrer sig helt automatisk og med et trylleslag 🙂

    • Iøvrigt håber jeg, at der sidder nogle mødre derude, der bliver mindet om at huske lidt på sig selv også. De er næsten dem, der fortjener det allermest 🙂

    • Ha ha ja, sorry. Jeg ved godt, jeg lige trak mor-kortet der. Men det er sandt. Og du har ret i, at desto vigtigere er det at huske at få lidt tid og rum til sig selv. Det er en vane, man lige så godt kan grundlægge tidligst muligt.

  • Sikke et dejligt indlæg, med mange brugbare råd, som jeg vil prøve at efterleve. Har brug for det, har pt ondt i halsen for 3.gang på en måned. Helt sikkert pga ekstra stress på jobbet. Kan for øvrigt anbefale Nemlig.com. Det har virkelig hjulpet at slippe helt for Netto-turene!

    • Jeg er glad for, hvis det kan inspirere – det er hele pointen:) Og se lige at slap lidt af – det er dumt det der med at blive stress-syg….

  • Vi handler ind på nemlig med levering 2-3 gange om ugen. Vi spare penge og tid på indkøb.

    Jeg har skiftende arbejdstider så nogle under har jeg stille formiddage iden job, hvor jeg nyder en kop kaffe og et dameblad eller en lang gå tur med hunden.

    Men man skal priotere “mig-tid”. Nogle gange skal det bare planlægges for at man ikke glemmer det.

    • Ja, man skal nemlig planlægge det og prioritere det, for ikke at glemme det. Og jeg har også prøvet Nemlig, men jeg orkede ikke sidde og finde på til flere dage af gangen. Det lette ved Aarstiderne er at der er nogle andre der er både kreative og klarer det praktiske for én 🙂

  • Kunne ikke være mere enig, mig tid er så vigtigt! Personligt har jeg brug for ro i hverdagen også, jeg dur ikke til en hverdag der er fyldt pakket, med den ene aftale efter den anden. Jeg læser på uni og på mit studie består det meste af læsning, så jeg kobler nu bedst af til serier! 😀

    Og så lige off topic, er jeg den eneste der har det irriterende problem når man kommentere fra en mobil (iPhone) at den ved hvert 2. Ord hopper ned i søgefeltet? Det er pænt belastende 😀

    Chris B

    • Haha, det er også helt ok, at andre bedst kobler af til serier – det var altså bare for at dele min egen liste, og mine egne punkter. Det er jo ikke fordi de skal være den endegyldige sandhed og det ‘rigtige’. Folk skal gøre præcis som de nu har det bedst med og får det bedst af 🙂

      Og tak for teknisk heads-up – hvis andre oplever det samme, må I meget gerne sige til. Så må vi have tjekket op på det!

  • Hvorfor er det nu bedre at læse bøger end at se serier? Der er da ikke noget mere afslappende end en god serie – siger en tidligere læsehest, som nu har fået netflix 🙂

    • Det siger jeg heller ikke det er – husk det er MIN liste jeg har delt, og jeg savner bare at læse nogle flere bøger, så derfor står det på min liste:)

  • Så fin en liste og lige en af dem, som jeg selv tænker meget på, nu hvor jeg er gået fra studerende med to jobs og få penge til fuldtidsjob+ og væsentlig flere penge. Der er meget man kan spare sig selv for ved at gå efter nemme, men gode løsninger. Men tiden, den skylder man sig selv at prioritere. Jeg har selv været en proppet kalender fra kaffe til kaffeaftale-type og det endte med, at jeg stressede over de aftaler, jeg burde glæde mig til. Så nu indlægger jeg også en fast dag hver weekend uden aftaler og den er guld værd, jeg får noget alt det jeg ellers ikke når og har tid til selvforkælelse, eftertænksomhed og langsom kaffedrikkeri. Fedt indspark med lidt til eftertanke.

    • Ja, det er også min plan. Altså det med at holde ‘fri’ én dag i weekenden – det nytter ikke noget at man halser rundt på den anden måde dér:)

  • Hvor er det dejligt med fokus på netop dette emne. Så ER jeg ikke den eneste, der har brug for “mig-tid” 🙂
    Gåture gør underværker for mig, og gerne de lange af slagsen. Man kommer ned i tempo, får frisk luft og kan tænke mange tanker undervejs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til top