Kom med på job: en uge i mine sko… – ACIE
#Onsdagsønskelisten - fine flæsekjoler til foråret..

Kom med på job: en uge i mine sko…

Vi har tidligere snakket lidt om det der med, at ‘arbejde’ som blogger (I finder indlægget her). Hvad går tiden egentlig med? Hvad er det egentlig vi laver? Nu er der jo tusind måder at være blogger på, så mine dage ligner ikke nødvendigvis andres. Men altså – for illustrationens skyld og for at afmystificere. I korte træk går tiden på at skrive, researche/planlægge, administration, holde møder og netværke. Ikke så anderledes fra mange andre jobs tænker jeg:) Og hermed altså et indblik i en almindelig uge (hvis sådan noget da findes):

Mandag: jeg har kontor-dag og bruger dagen på at få skrevet og planlagt 3 indlæg – herunder dækker jeg et påskebord for Rosendahl og sådan nogle indlæg tager, needless to say, lidt ekstra tid. Der ligger iøvrigt også lidt mere forberedelse bag – jeg har researchet og fået godkendt et moodboard.. Og så har jeg været ude og finde den rigtige dug og de rigtige stofservietter, så jeg kan komme i mål med min borddækning. Det værste er, imidlertid, at der skal ryddes op bagefter. Suk, haha. Hér går jeg altid kold.

I gennemsnit bruger jeg 3 timer pr indlæg – nogle er hurtigere, mens andre tager noget mere tid.. Men det er altså tommelfingerreglen. Skjorten er inddirekte ramt af s-togs-kaos, for mange af de kolleger han egentlig skulle have møder med er ikke kommet på job, så han kører tidligt hjem og henter Elise, mens jeg kan tage en lidt længere dag foran skærmen.

Tirsdag: En lidt skør dag – jeg starter dagen med at tage i svømmehallen efter jeg har afleveret Elise i vuggestue, for jeg skal til brunch hos Rikke (i forbindelse med lanceringen af hendes kjolebrand “Month of May”) kl 11 og ved at jeg ikke rigtigt vil få noget ordentligt udrettet inden jeg kommer afsted, så jeg kan ligeså godt bruge tiden på noget andet fornuftigt. Jeg får dog lige tjekket et par hurtige mails af listen, da jeg kommer hjem fra svømmehallen, inden jeg drøner videre.

I bilen har jeg et telefonmøde med min agent – vi snakker om kommende kampagner og projekter. Jeg er hjemme ved 13tiden og jeg sætter mig foran skærmen – der er landet flere emails, jeg skal rette nogle ting og så skal jeg have udgivet nogle stories, som del af et samarbejde. Det bliver en kort dag og jeg henter Elise kort før 15.

Onsdag: Jeg har kontor-dag igen og starter med at få skrevet et par indlæg, som så ligger klar. Bla forbereder jeg nogle sager, der skal udgives mens jeg er på påskeferie, så jeg kan holde lidt fri med min familie. Derudover laver jeg praktiske ting – opdaterer mit regnskab, får indbetalt noget skat, får skrevet med min revisor og ikke mindst får jeg med rådgivning fra min advokat oprettet en stævning mod en boligbiks, der har brugt et af mine billeder (til annoncering) uden at have lov. Ind imellem når jeg også at mødes til frokost med Sofie – vi skal jo spise, begge to;) Jeg henter igen Elise lidt før 15..

Torsdag: Det er en lidt åndssvag møde-dag. Formiddagen starter med charity-event på D’Angleterre med CamCam Copenhagen og jeg får minglet med en masse damer – som jeg nævnte sidst vi snakkede om det med ‘blogger-jobbet’, så er det jo altså en del af stillingsbeskrivelsen at se og blive set. Og det er så i høj grad hvorfor man (.. jeg) deltager i den slags, men det er også for at få inspiration til indhold, der kan være interessant eller for at ‘støtte op’ om en god sag. Idag når jeg hele vejen rundt;)

Jeg skal direkte videre til et andet møde i Valby, men har et lidt dumt hul i midten – for kort tid til at kunne nå hjem, men omvendt heller ikke rigtigt lang nok tid til ret meget andet. Jeg får købt noget (dyrt, av!) og spist en sandwich på Joe & The Juice i Magasin med Sofie inden vi skilles og jeg drøner mod Valby. Det er varmt udenfor og vi sidder mange mennekser samlet i et lille glasbur – der er næsten ingen ilt og jeg får flashback til mit tidligere arbejdsliv. Mit møde slutter 15:45 og på vej hjem i bilen ringer en journalist fra BT i forbindelse med et interview. Der er tung trafik og jeg er hjemme lidt før 17 – farmor har hentet Elise i vuggestuen allerede kl 14.

Fredag: Skjorten afleverer Elise og jeg sætter mig foran skærmen på kontoret lidt før 8 med en kop kaffe. Stadig iført morgenhår og nattøj, naturligvis. Men det er jo det gode ved at have hjemmekontor. Jeg åbner min kalender og opdager pludselig, at jeg fuldstændig har glemt, at jeg skal være i Sinnerup i Vanløse kl 10, hvor jeg skal ud og hente nogle sager til et indlæg om påskepynt. Jeg får svaret på et par emails, kommer i tøjet og drøner afsted lidt over 9.

Weekend: Jeg prøver – altid – at holde fri i weekenden og bruge tiden sammen med min familie, men der er altså lige lidt jeg skal have samlet op på, og det tager et par timer foran skærmen mens Elise sover middagslur og det er ok:)

11 kommentarer

  • Lene

    Spændende uge, men økonomi hvordan hænger det sammen? Er med på du annoncere for en masse brands, men for du x antal kr. Til fx mad/husleje pr. Indlæg du laver?

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det kræver en partner der kan dække de faste udgifter, for din indtægt svinger vel helt vildt igennem dit arbejde?☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Christine Egholm

      Hej Lene

      De nærmere detaljer omkring min privatøkonomi, vil jeg gerne holde for mig selv:) Men hvis jeg skal svare på mere generelt plan, så fungerer en blog på mange måder ligesom et dameblad – virksomheder betaler x kroner for at få en annonce bragt alt afhængig af hvor stort oplaget er (og iøvrigt uden at skele til, hvad magasinet nu måtte have af faste omkostninger til lønninger, husleje mm). Sådan er det også for blogs – virksomheder lægger x kroner for at få bragt en annonce alt afhængigt af hvor mange der læser med. Det er klart, at ens indtægt svinger (omend mindre end man måske skulle tro), men det tænker jeg ikke havde været anderledes, hvis jeg havde været selvstændig på alle mulige andre måder (frisør… eller tømrer… eller hvad man nu kan finde på:)). Så det er selvfølgelig min opgave, at sikre, at jeg ‘sparer’ sammen i de gode måneder til at dække udgifterne i de dårlige måneder. Min mand og jeg deler vores udgifter 50/50 – præcis som da jeg havde et ‘almindeligt’ arbejde:)

      klem

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stina

    Spændende læsning 🙂 måske et dumt spørgsmål: men hvilke slags mails får du egentlig og skal svare på? Er det opgaver, fra læsere eller hvordan?

    Og så en lille bemærkning ift det med bloggerarbejdet: det er da klart et rigtigt arbejde, kæmpe respekt, så ingen behov for citationstegn omkring 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Christine Egholm

      Jamen – det kan være alt muligt. Nogle er mails fra læsere, der spørger ind til alt mellem himmel og jord (fra hvilken løbecykel har vi købt til Elise til hvilken tømrer vi brugte til at få skiftet vinduer). Det er de hyggelige:) Men du kan da høre, hvad der ligger hér til formiddag af nye sager fra weekenden.
      – en mail om, at jeg skal sende moodboard og kreativt oplæg til et ‘sommerbord’ for Rosendahl
      – en mail fra en norsk boligjournalist, der gerne vil komme og lave en reportage i slutningen af maj
      – en mail fra retten om, at der er kommet nye dokumenter i den sag jeg kører mod den forretning, der har nappet nogle af mine billeder uden at spørge om lov først
      – en invitation til et pressearrangement for et hudplejebrand
      – en mail om, at de møbler jeg skal style til et kommende samarbejde ikke er dukket op og at vi ikke kan få fat i den konkrete samarbejdspartner
      – en anden mail med en returlabel til en pakke med lysttofrør, som en anden kunde er kommet til at sende mig ved en fejl
      – en mail fra Rose på Elle med programmet til det bryllupsevent vi skal holde imorgen
      – Og så lidt sager jeg ikke behøver at svare på: 3 pressemedelelser, en kvittering fra PostNord osv.

      Den slags 🙂

      klem

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Stina

      Fedt, tak for at dele og være så konkret 🙂 jeg er selv selvstændig så nysgerrig efter at høre hvordan andre gør det i andre brancher.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Kære Christine,
    Som de andre kommentarer kan jeg godt se, at det må være dejligt at være så meget herre over sin egen tid og det kan jo være meningsgivende nok i sig selv. Men hvordan formår du ellers at finde mening i dit arbejde og føler du, at du skaber værdi i dit arbejde?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Siff

      Fedt spørgsmål, Julie! Jeg tænker nemlig ofte det samme om arbejdslivet generelt: giver det mening og skaber det reel værdi for andre og her tror jeg nogle jobs måske skal ‘forklare sig’ mere end andre.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Christine Egholm

      Hej Julie

      Jeg synes faktisk, at det er noget lettere at se ‘meningen’ med netop dette job end så mange andre – jeg kan jo følge med i, hvor mange der læser med – når jeg kan se, at jeg på 11. år kan trække flere læsere end det kræver at fylde Parken i København h v e r måned, så tillader jeg mig at tolke det som, at dét jeg skaber hér har en værdi for andre. Det regnestykke synes jeg var langt sværere i mit gamle job 🙂

      klem

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er en kæmpe gave at arbejde for sig selv. Al den frihed og muligheden for at arbejde, når det passer ind i privatlivet og ikke omvendt!
    Det er SÅ meget sæson for at springe ud som selvstændig 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Så fint et indblik i dit arbejde 🙂
    At blogge tager tid, hvis det skal gøres godt og det gør du og ja de fleste bloggere gør det jo rigtig godt 🙂
    En god weekend ønskes herfra landet 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lykke

    Det lyder som et dejligt job med masser af variation og fleksibilitet. Kan godt forstå, at du sprang ud i det især med snart 2 små børn.
    Må være dejligt at selv styre det :))

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

#Onsdagsønskelisten - fine flæsekjoler til foråret..