Du læser nu
Styr på strømmen og strøm på bilen…

Styr på strømmen og strøm på bilen…

annonce

Okay venner. Det her indlæg har jeg været skyldig i en rum tid, men jeg skulle også selv lige nå hertil – både mentalt og i praksis.

Siden januar har jeg nemlig kørt på strøm. Delvist ihvertfald. Jeg kører rundt i en plug-in hybrid, som jeg er meget glad for. Jeg kan klare de fleste småture på el, men har også muligheden for at køre på benzin i sommerhuset, hvor der fx ikke er en offentlig lader på hele Enø.

Men. Lige siden januar har jeg altså også lovet at vende retur, når jeg på et tidspunkt fandt ud af, hvilken ladeløsning jeg ville vælge. Og det har jeg gjort nu – jeg er landet hos NRGi, som havde den mest fordelaftige ladeløsning og desuden høj kundetilfredshed for privatkunder.

Og da vi spurgte, om de ville være med til at lave noget indhold, der (måske – ambitionen er der ihvertfald) kunne belyse hvad man skal være opmærksom på, når man vælger ladeløsning, så var de også med på den.


Og endda i en sådan grad, at de har tilbudt, at nævner I “Egholm” ved bestilling, så får I 500kr i rabat t.o.m. d. 25/9/2022


Jeg elsker at snakke om sko, boligindretning og gode opskrifter – men jeg elsker også, når vi nu og da, kan snakke om økonomi og nogle af de mere komplekse emner, som livet også tvinger os alle til at forholde os til. Elregninger, investeringer, pensionsordninger og what not.

Og det skal vi altså i dag.

Ladeløsninger. Phew.

Indtil jeg fik min ladeløsning, ladede jeg min bil med mormor-kablet, men det er jo lidt dumt – for når man lader med mormor-laderen, er der ikke mulighed for at få refusion af afgifterne (og det vil man virkelig gerne i disse tider, hvor elpriserne i forvejen er tårnhøje). Og så tager det en krig at oplade. Og er ikke helt så fleksibelt, som en ladeboks – jeg har flere gange stået i slåbrok i indkørslen inden sengetid, fordi jeg skulle starte laderen til natten (billig strøm, I ved) – det er noget kvikkere, at kunne gøre det fra telefonen istedet. Og rarere ikke mindst. Den bider, sådan en aften i februar, når man står dér i hjemmesko og morgenkåbe i bælgragende mørke, mens man håber, at ingen af naboerne er vidner til spetaklet.

Men det er komplekst – og jeg har i min research fundet ud af, at der er en række punkter, man skal vurdere, når man skal finde den rigtige ladeløsning. Og at det rigtige valg i høj grad bestemmes af præferencer, bil og kørselsbehov – så hvad der er den rigtige løsning for naboen, er ikke nødvendigvis den rigtige løsning for mig.

Så jeg byggede derfor et excelark (as one does – er jo ikke CBS’er for ingenting) og sammenlignede priser. I mit ark havde jeg følgende kolonner:

  • Eje vs leje: Man skal forholde sig til om man vil eje eller leje sin ladeboks. Lejer man boksen skal man være opmærksom på, at man både opkræves for installation, men også for nedtagning af boksen efter endt aftale.
  • Hvilken boks vil jeg gerne have? De findes i mange prisklasser og mange designs. Nogle af ret grimme, andre er ikke. Nogle er ret dyre, andre er ikke.
  • Hvad koster installationen? Hos nogle er installationen inkluderet – hos andre er den ikke. Hvis ikke den er inkluderet, skal man selv finde en elektriker, der kan klare opgaven –  min oplevelse var, at det var ret dyrt og ikke kunne svare sig.
  • Er det en fast eller variabel el-aftale? En elaftale med en fast elpris kan give tryghed for nogen. Men med en variabel elaftale kan man spare penge, hvis man sørger for at oplade, når strømmen er billigst.
  • Hvad koster den månedlige serviceaftale?

Man skal altså holde tungen lige i munden.

Og jeg landede hos NRGi fordi:

  • Her kunne jeg eje min boks selv. Jeg tror, at vi kommer til at køre på el mange år fremover, og vil ikke bøvle med nedtagning.
  • Jeg kunne vælge den pæne Zaptec Go boks (altså pæn – forstå mig ret. Det er en ladeboks. Men den har da vundet en Red Dot Design Award, og fylder noget mindre end mange af de andre på markedet). Jeg har valgt den i grå, fordi den så matcher fortrappen.
  • Installationen var inkluderet – og den samlede pris på boks og installation var den mest konkurrencedygtige, jeg kunne finde. Den samlede pris for boks og installation var 8.495kr – siger I mit navn ved bestilling, kommer I ned på 7.995kr for installation og ladeboks. Det er en s k a r p pris.
  • Det hele styres via en app på telefonen – jeg kan sætte automatisk opladning til, så opladningen starter når strømmen er billigst og min refusion lander direkte i min ‘wallet’ i app’en.
  • Aftalen er variabel (det passer mit behov bedst), og har desuden to grønne blade (Forbrugerombudsmanden har indført blad-klassificeringen af grønne strømprodukter – læs mere om hvad hhv 1 og 2 blade betyder her)
  • Serviceaftalen koster 69kr/md – og refusionen er 94,5øre/kWh

 

Og indtil videre er jeg meget glad. Installationen blev udført af en virkelig grundig fyr fra ELCON, og boksen sidder nu så pænt på soklen af fortrappen. Jeg havde lidt biks og bøvl med app’en til at starte med, men fik god hjælp af Anni fra kundeservice (… host, der kunne forklare, at fejlen var sådan en fejl40, fordi jeg ikke havde sat kablet ordentligt i, men det snakker vi ikke mere om), og jeg kan løbende holde øje med hvornår det giver mening at lade, og hvornår det ikke gør. Nemt og fleksibelt. Præcis som det helst skal være med sådan noget:)

Hvis I selv mangler ladeboks derhjemme, kan I læse mere om NRGi’s ladeløsning på linket her – husk at nævne mit navn, hvis I bestiller. Så får I 500kr i rabat indtil d. 25/9. Og hvis der er iøvrigt er noget, I tror jeg kan hjælpe med, kan I også bare smide en kommentar, mail eller DM. I’ve done the research, venner. Føler mig *nærmest* som en ekspert by now.

 Kommentarer (0)

Kommentér

Din email-adresse vil ikke være synlig.

© 2021 acie.dk / All Rights Reserved / A GreatSimple website

Scroll til top